Monday, April 29, 2013

Day 3 - Merempit ke Ubud


Hari 3 dah kitorang kat Bali, bergantung dekat Tripadvisor ngan map,kitorang plan nak ke Ubud. So kitorang plan nak buat 1 day trip ke Monkey Forest, Goa Gajah, Istana Tampak Siring dan Terrace Paddy Field dekat Ubud naik motor. Kitorang sewa motor dekat area hotel RP60000 dari pagi sampai pukul 10 malam. Make sure ada surat sewa motor. Sebab minyak tak dak,so kitorang isi minyak yang jual dalam botol kat tepi jalan, 1 botol RP10000. Kitorang isi 2 botol baru naik setengah meter. Time kitorang isi mintak, baru perasan yang map tertingal kat hotel. Aduh.. So kitorang ke Ubud memang dengan berharapkan bantuan orang setempat ja,ntah berapa kali berhenti tanya jalan pon tak tau.

Monkey Forest – Bayaran masuk RP20000, penuh dengan tourist and hati-hati dengan monyet. Sebab dia akan serang makanan yang korang bawak,haha. Kat dalam dia gak ada temple dan peranagai monyet ni memang akan buat korang terhibur.



Goa Gajah – Bayaran masuk RP15000. Serious temple yang memang tak dak apa, kosong, lengang. Sesuai untuk bergambar je untuk kenangan. Kalau nak masuk jangan lupa pakai sarung bagi yang berseluar pendek




Istana Tampak Siring – Bayaran masuk RP15000, merupakan salah satu dari tapak warisan UNESCO. Pengikut agama hindu percaya yang air suci dekat temple ni boleh menyucikan diri dan buang nasib buruk dalam diri. Korang try lah mandi nanti,hehe




Tenggalang Terrace Paddy Field – Setelah penat sepanjang hari merempit dan nak lari dari laut, ni lah tempat yang paling sesuai. Walau jauh sikit dari pekan Ubud. Tapi berbaloi gila, padi dia memang lawa and makanan dekat sini pon sedap. Cuma harga mahal sikit lah. Tapi puas hati. 




Malam tu kitorang sesat nak balik ke Kuta. Acap bwk motor,mat rempit bali konon,haha. 


2 comments:

  1. Rempit dari ubud ke kintamani. Kena pau dengan polis dalam perjalan ke sana. Semua polis nak duit kopi.

    ReplyDelete
  2. hahah.time kitorang gi pon ade kes,org autralia kena pau ngan polis. tp dia rakam,n benda tu tayang kat tv.

    ReplyDelete