Wednesday, April 15, 2020

Day 4 - Hong Kong Tram dan Instagram Pier

Alhamdullilah, dah hari terakhir kitorang di Hong Kong. So plan hari ni memang nak try naik tram and ke Instagram Pier. Rasa rugi pulak kalau dah sampai Hong Kong tak merasa untuk naik tram. Untuk maklumat korang, tram hanya cover untuk area Hong Kong Island and dari Kennedy Town ke Shau Kei Wan. So sebabkan hari ni hari terakhir, terpaksa lah kitorang usung luggage and simpan di luggage storage. Ada beberapa luggage storage yang korang boleh pilih ikut kesesuaian route korang. Kitorang simpan di Hong Kong Station Luggage Storage. Boleh check link ni kalau untuk ke storage yang lain "Hong Kong Luggage Storage".

Hong Kong Station Luggage Storage




Masa: 6.00 a.m - 1.00 a.m daily
Harga:
Kurang dari 3 jam: HK$ 57 per item
3 hingga 24 jam: HK$ 79 per item
Lokasi: Level G, berdekatan exit B.

Instagram Pier

MTR ke Kennedy Town, then exit korang pilih jalan yang betul betul di sebelah laut and terus berjalan lebih kurang 20 minit menghala ke Central sampai jumpa pelabuhan di sebelah kiri,situlah Instagram Pier.

Memang tak banyak orang pos tentang Instagram Pier ni, so kitorang pon was was takut tersesat sebenarnya. Plus nak masuk ke dalam Instagram Pier tu pon takut sebab dorang masih gunakan pier tu untuk hantar barang. Tapi memang berbaloi untuk korang datang and amik gambar.



Kawasan tu masih beroperasi macam biasa so make sure korang tak ganggu dorang buat kerja and jaga keselamatan.


Pasangan pengantin baru kan, bagi chance lah.

Hong Kong Tram

Puas bergambar di Instagram Pier, perut pon dah lapar so kitorang decide nak ke Warung Malang di Causebay. Di luar Instagram Pier ada Tram Station and pilih route ke Central. Makesure korang tengok station dia betul betul sebab kitorang terlajak sampai ke station yang last. Patutlah rasa lambat sangat nak sampai ke Causeway Bay tu, hahaha. So last sekali kitorang naik balik MTR ke Causeway Bay.


Harga tiket untuk Hong Kong Tram.


Kebanyakan yang naik hanyalah warga emas dan orang tempatan.




Warung Malang (lunch)

Harga: HK$ 150 +-

MTR ke Causeway Bay, then exit and menghala ke  Dragon Rise Building,Pennington Street. Warung Malang terletak di tingkat 2.

Dah lama tak makan nasi, so memang puas bila dapat makan nasi dekat sini. Rasa pon sedap and harga pon ok. Memang berbaloi makan dekat sini, maybe sebab tekak orang melayu kan? hehehe.

So demikian lah trip honeymoon kitorang ke Hong Kong. Maybe ni kali terakhir aku ke Hong Kong ni sebab bagi aku agak bosan and makanan dia mahal sikit maybe sebab susah nak dapat makanan Halal. Tourist attraction dia pon bagi aku biasa and tak lah begitu menarik. InsyaAllah jumpa lagi di next trip yang tak tau bila. Hehehe.


Makanan paling sedap dekat Hong Kong, dasar tekak melayu. Hahaha.

No comments:

Post a Comment