Monday, May 15, 2017

Day 3 - Seharian di Gili Trawangan

Hari ke3 and kitorang plan ke Gili Trawangan. Banyak juga kitorang baca pasal scam dekat Bangsal, jeti untuk ke Gili Trawangan. Bluebird taxi pon tak dibenarkan untuk masuk sampai keBangsal. So untuk ke Bangsal, kitorang mintak Opan yang hantarkan. Actually untuk ke Gili Trawangan, korang boleh pilih samada nak naik public boat or speed boat. Public boat harga dia cuma 30K Rupiah and amik masa selama 45 minit, and waktu bergerak seawall 8.00 pagi and kitorang pilih untuk nak public boat sebab harga dia lebih murah.

Suasana di dalam public boat dari Bangsal ke Gili Trawangan.


Pengangkutan yang ada di Gili Trawangan Cuma basikal dan gidomo, so kitorang naik cidomo untuk ke hotel, bayaran cidomo ke hotel 100K Rupiah. Bila dah sampai ke Hotel Gili Ilander, tiba tiba dorang cakap hotel dah penuh. Diorang ada hantar email confirmation untuk stay, tapi sebabkan busy dekat sini so kitorang tak check email. Kitorang pon tak boleh argue pasal hal ni, and diorang suggest untuk stay dekat Giliran-Ta. Bagi aku Giliran-Ta ni memang selesa, servis dia tip top, and super breakfast. Hehehe.

Cidomo atau kereta kuda, pengangkutan asas di Gili Trawangan.

Lepas dah check in, kitorang sewa basikal untuk pusing Gili Trawangan. Kitorang banyak habiskan masa lepak di cafe and tepi pantai Gili Trawangan sambil tunggu sunset di Casa Vintage. Malam tu memang kitorang dah plan nak makan dekat pasar malam dia, on the way balik dari Casa Vintage tiba tiba hujan. Memang meredah hujan lah sampai ke pasar malam.




Sunset di Casa Vintage.

Pasar malam Gili Trawangan ni banyak dengan makanan seafood and nasi campur. Harga pon berpatutan and nasi campur dia sedap, maybe sebab lapar kot.  Just seafood dia bagi aku keras, maybe sebab aku amik yang bakar tu.  So far bagi aku Gili Trawangan ni lebih happening compare dengan Senggigi, tak sah kalau ke Lombok kalau tak ke Gili Trawangan.

Antara makanan yang di jual di pasar malam Gili Trawangan.

No comments:

Post a Comment