Sunday, May 21, 2017

Day 4 - Menyusuri kepulauan Lombok

Fuh, sedar tak sedar dah last day dekat Lombok. Pagi pagi tu awal lagi kitorang dah checkout. Sebabkan Cidomo tak masuk ke kawasan pendalaman, so kitorang dah deal dengan hotel untuk make sure ada Cidomo yang datang pickup pagi tu. Kalau tak memang melecet jugak lah nak ke Jeti. Sebabkan flight pukul 4.30 p.m and kitorang belum puas untuk jalan ke Lombok, so kitorang guna khidmat Opan untuk City Tour Lombok and terus hantar ke airport.

Super breakfast before checkout dari Giliran-ta.


Malaka - Malinbu - Villa Hantu - Sasaku (souvenir) - Desa Sukarara - Desa Sade - Airport

Malaka
Korang akan melalui Malaka swaktu perjalanan dari Bangsal ke Airport, view dekat sini memang cantik. Korang boleh lihat Gunung Agung Bali dari sini.


Gunung Agung, Bali.

Malinbu
Malinbu merupakan pantai yang terdapat di area Senggigi. Terdapat hotel hotel mewah di area Malinbu.

Villa Hantu
Villa hantu merpuakan villa yang tak berpenguni, ownernya mati sewaktu pembinaan and tak ada zuriat. So orang di kawasan kampung ini menjadikan villa ini sebagai satu tempat kunjungan pelancong, memang cantik untuk ambil gambar dekat sini.

Villa Hantu yang tak berapa nak berhantu.


Thank you cik photographer, hehehe.

Sasaku (souvenir)
Korang boleh singah kalau plan untuk beli souvenir, sebab baju dekat sini memang lawa. Kitorang yang mula mula plan tak nak beli apa pon tersangkut beli baju sampai 2 3 helai seorang.

Desa Sukarara
Kampung di mana kain tenun dan songket di lakukan, dekat sini korang boleh try pakaian tradisional Lombok and bergambar, free of charge. Sorry tak ada gambar, sebab bburuk. Hahaha.

Desa Sade
Perkampungan asal kaum Sade, korang akan dibawa oleh tour guide sambil dia explain tentang kaum dan perkampungan Sade ni.

Ayam Taliwang is a must kalau korang ke Lombok,korang boleh request nak lunch Ayam Taliwang dekat Opan.

So far bagi aku memang tak puas trip Lombok kalini, maybe sebab banyak tempat yang aku nak pi tapi tak sempat pi. Perjalanan dari satu tempat ke satu tempat memang agak jauh, so make sure korang plan trip ni betul betul. Korang boleh gunakan khidmat Opan Lombok, insyaAllah puas hati.

1 comment: